ΔΕΥΤΕΡΑ ΜΕΣΟΥΝΤΟΣ ΠΥΑΝΕΨΙΩΝΟΣ- ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑ, ΝΗΣΤΕΙΑ (ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗΣ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ)

ΔΕΚΑΣ Β’
012. δωδεκατη ημερα της σεληνης.
ΠΥΑΝΕΨΙΩΝΟΣ ΙΒ΄ (12η)
ΑΠΟ ΤΗ ΣΗΜΕΡΙΝΗ ΔΥΣΗ ΤΟΥ ΗΛΙΟΥ
δεκαημερο Β’, το μεσο, δεκας δευτερη.

ΙΒ΄. δωδεκάτη, δυοκαιδεκάτη, δευτέρα μεσούντος.

― ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑ (ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΗΣ ΔΙΟΡΘΩΣΗΣ), ΕΤΟΣ +127
― Β΄ΗΜΕΡΑ: ΝΗΣΤΕΙΑ/ΜΕΣΗ

Οι λεξικογράφοι και οι σχολιαστές αναφέρονται στη σειρά και στην ημερομηνιακή τέλεση των Θεσμοφορίων κατα την δική τους εποχή, μετα την Αλεξανδρινή διόρθωση που πραγματοποιήθηκε το +127. Τα κλασικά πολιτειακά Αθηναϊκά Θεσμοφόρια σύμφωνα με τον 
Πλούταρχο το ημερολόγιο του Σόλωνος και του Μέτωνος άρχιζαν την 14η του Πυανεψιώνος,έτσι λοιπόν σύμφωνα με τους λεξικογράφους και σχολιαστές η σημερινή ημέρα ήταν η δεύτερη ημέρα των Θεσμοφορίων στη δική τους μεταγενεστερη εποχή.
Η σημερινή ημέρα ήταν η ημέρα της Νηστείας των πολιτειακών 
Θεσμοφορίων. 
Η ημερομηνία εδραιώνεται από τον σχολιαστή Θωμά Μάγιστρο στις Θεσμοφοριάζουζες του Αριστοφάνους:
ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΑΙ 80, ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ, ΣΧΟΛΙΑ
― (Πυανεψιωνος) ια΄ γαρ Άνοδος, είτα ιβ΄ Νηστεια, είτα τρικαιδεκάτη Καλλιγενεια.
Αυτή η ημερομηνία για τη Νηστεία βεβαιώνεται και από τον Φώτιο:
ΦΩΤΙΟΣ ΛΕΞΙΚΟ
― Θεσμοφοριων ημεραι δ΄· δεκατη Θεσμοφορια, ενδεκατη Καθοδος, 
δωδεκατη Νηστεια, τρισκαιδεκατη Καλλιγενεια.
Ο Αλκίφρων επίσης αναφέρει την ημέρα ως την δεύτερη των 
πολιτειακών Αθηναϊκών Θεσμοφορίων:
ΑΛΚΙΦΡΩΝ 3.39.1-2
― [λανθανει σε] η νυν εστωσα σεμνοτατη των Θεσμοφοριων
εορτη, η μεν ουν Άνοδος κατα την πρωτην γεγονεν ημεραν
η Νηστεια δε το τημερον ειναι παρ΄Αθηναιοις εορταζεται, 
η Καλλιγενεια δε εις την επιουσαν θυουσιν.
Τα πολειτιακά Θεσμοφόρια ήταν τριήμερος εορτή στα μεταγενέστερα χρόνια και τετραήμερος στην εποχή του Αριστοφάνους και Αθηναίου, περιλαμβάνοντας την Άνοδο/Κάθοδο, τη Νηστεία, και την Καλλιγένεια. Η ημέρα της Νηστείας ήταν η τρίτη εκείνη την εποχή και ονομαζόταν και Μέση.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις