ΣΚΙΡΟΦΟΡΙΩΝ


Πατήστε τα εικονίδια των δεκάδων με τις φάσεις της σελήνης για να περιηγηθείτε στην αντίστοιχη ημέρα του Σκιροφοριών

ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝ ή ΣΚΙΡΟΦΟΡΙΩΝ
Η ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΤΟΥ ΜΗΝΟΣ
Η ΘΕΣΗ - Η ΣΗΜΑΣΙΑ- ΤΟ ΕΤΥΜΟΝ – Η ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑ
ΛΕΞΙΚΟ ΣΟΥΪΔΑ
― Σκιρροφοριών: Μην Αθηναίων δώδεκατος.
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΝΕΚΔΟΤΑ 304.22
― Μην Αθηναίων δωδέκατος.
ΛΕΞΙΚΟ ΦΩΤΙΟΣ
― Μην Αθήνησιν ιβ’
Ο ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝ ΕΙΝΑΙ Ο ΙΕΡΟΣ ΜΗΝΑΣ ΤΟΥ ΠΛΟΥΤΩΝΟΣ ΣΥΝΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ ΠΛΑΤΩΝΑ.
Ο Πλάτων αποκαλεί τον δωδέκατο αττικό μήνα, στο Περί ΝΟΜΩΝ 828d, ιερό μήνα του Πλούτωνος , και ο σχολιαστής στο λήμμα, Σκιρροφοριών.
ΠΕΡΙ ΝΟΜΩΝ. 828d
― ἐν τῷ τοῦ Πλούτωνος  μηνὶ τῷ δωδεκάτῳ κατὰ τὸν νόμον ἀποδιδόντας
ΣΧΟΛΙΑ 2.453.
― Ο Σκιροφοριών ούτος.
Τη θέση του μηνός στο φυσικό έτος τη βρίσκουμε:
ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΦΥΤΩΝ 4.11,5.
― προ των τροπών ή υπό τροπάς.
Δηλαδή στο θερινό ηλιοστάσιο.
Ο Θεόφραστος ομιλεί για την κατάλληλη περίοδο για να κοπεί ο Αυλιτικός Κάλαμος όπου παρατηρεί:
ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΣ ΙΣΤΟΡΙΑ ΦΥΤΩΝ 4.11,5.
― Την δε τομην ωραίαν είναι προ Αντιγενιδου μεν (-407), ηνικ΄ηυλουν απλάστως υπ΄Αρκτούρω Βοηδρομιώνος μηνός. Επεί δε την πλάσιν μετέβησαν η τομή μετεκινήθη· τέμνουσι γαρ δη νυν του Σκιρροφοριώνος και Εκατομβαιώνος, ωσπερεί προ τροπών μικρόν ή υπό τροπαίς.
Είναι ο τελευταίος μήνας στο επίσημο Αρχοντικό έτος των Ελλήνων:
ΑΝΤΙΦΩΝ 6.42
― Λοιποί δύο μήνες ήσαν Θαργηλιών και Σκιρροφοριών.
Ακολουθεί του Θαργηλιώνος και προηγείται του Εκατομβαιώνος[ ΒΙΟΣ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ, ΠΕΡΙ ΖΩΙΩΝ, 5.
11. 121.30, 6. 21. 185. 28 , ΑΙΣΧΙΝΗΣ 3. 27, ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ 21.111
ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ ΦΥΤΩΝ 4.15,5.3.5].
ΔΗΜΟΣΘΕΝΗΣ 24 .18 παρ. 17.134.182. παρ. 29-32.
― Περί τρείς μήνας Σκιρροφοριώνα και Εκατομβαιώνα και Μεταγειτνιώνα
ΠΛΟΥΤΑΡΧΟΣ ΑΓΗΣΙΛΑΟΣ 28
― Τη γαρ τετράδι επί δέκα του Σκιροφοριώνος μηνός εποιήσαντο τας σπονδάς εν Λακεδαίμονι, τη δε Πέμπτη του Εκατομβαιώνος ηττήθησαν εν Λεύκτροις, ημερών είκοσι διαγενομένων.
Η τελευταία ημέρα αυτού του μηνός είναι κατά συνέπεια και η τελευταία του έτους, η οποία καθ΄ολοκληρίαν ονομάζεται «Εξιτηρία».
ΛΕΞΙΚΟ ΗΣΥΧΙΟΣ
― Εξιτηρία· ημέρα εν ή τας αρχάς απετίθετο Αθήνησι.
Η τελευταία ημέρα αποκαλείται και «Παστείλη».
ΜΕΓΑ ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΟ
― Παστείλη· σημαίνει την τελευταίαν ημέραν του ενιαυτού. . . εν η τελειούται πάντα τα του ενιαυτού.
ΑΝΕΚΔΟΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ 4.199.24
ΛΕΞΙΚΟ ΚΥΡΙΛΛΟΥ
― Παστείλη· η τελευταία ημέρα του ενιαυτού.
ΛΕΞΙΚΟ ΣΟΥΪΔΑ
― Παστείλη· η εσχάτη ημερα του ενιαυτού.
Την τελευταία ημέρα του ενιαυτού πραγματοποιείται  και η θυσία στον Δία Σωτήρα, η θυσία για την ολοκλήρωση του έτους [ΛΥΣΙΑΣ 26.8].
Στο ημερολόγιο του Μέτωνος το νωρίτερη Ιουλιανή ημέρα είναι η 27η Μαϊου και η αργότερη η 22η Ιουνίου, η κανονική είναι η 6η Ιουνίου.
Στα σχόλια στην Ειρήνη του Αριστοφάνους, στίχοι 418-419, η δεκάτη τετάρτη ημέρα του μηνός σχετίζεται με την ημερομηνία  της εορτής Διπόλεια·
― Διπόλεια δε εορτή Αθήνησιν εν ή Πολιεί Διί θύουσι Σκιρροφοριώνος τετάρτη επί δέκα· έστι δε απομίμημα των περί των πελάνων (τον πέλανον) και τας βους συμβάντων.
Αυτή η τελευταία παρατήρηση αντικατοπτρίζεται  στα σχόλια στις Νεφέλες, στίχοι  981 (κηκείδου) παραπ. 980 τεττίγων: και από τον Πορφύριο . Περί Αποχής 2.10 σελ. 119 παραπ. Από το Μέγα Ετυμολογικό στο λήμμα Βουφόνια: Ανέκδοτα 238.21 Διϊπόλια: όπου και τα δύο ταυτίζονται με τα Διπόλεια ή Διϊπόλεια, σε αυτή την ημερομηνία και είναι το ίδιο με τα Βουφόνια,  στην πραγματικότητα τα Βουφόνια είναι λατρευτική τελετή που περιλαμβάνεται μέσα στα Διϊπόλεια.
ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΕΣ 18 ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ, ΛΕΞΙΚΟ ΦΩΤΙΟΣ Σκίρον- ΛΕΞΙΚΟ ΣΟΥΪΔΑ, Σκιράδος.
Σκίρα εορτή παρ΄Αθηναίοις, αφ΄ής και ο μην Σκιροφοριών.
ΣΧΟΛΙΑ ΣΕ ΟΙΔΙΠΟΥΣ ΕΠΙ ΚΟΛΟΝΩ 56, ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ
― φασι δε οι γράψαντες περι τε εορτών και μηνων Αθήνησιν, ων εστί και Λυσιμαχίδης,
ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΒΥΖ. ΣΕ Σκίρος
― ως το σκίρον σκιάδιον εστι μέγα, υφ΄ω φερομένω εξ΄ακροπόλεως εις τινα τόπον καλούμενον Σκίρον
ΛΕΞΙΚΟ ΗΣΥΧΙΟΣ, Σκειράς· Αθηνά- Μ.ΕΤΥΜ. στο λήμμα-ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ απ. ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΠΕΡΙΗΓΗΤΟΥ 511 , ΠΕΡΙ ΣΑΛΑΜΙΝΟΣ, όπου είναι προφανές ότι περιγράφει για το νησί της Σαλαμίνος, ο Στράβων (9.1.236α) το ίδιο περιγράφει και για το νησι της αιγινας :
― Εκαλείτο δε ετέροις ονόμασι το παλαιόν· και γαρ Σκιρά και Κυχρεία, από τινων ηρώων, ω αφ΄ου μεν Αθηνά τε λέγεται Σκιράς και τοπος Σκίρα εν τη Αττική και επισκίρωσις (διορθ. ―επί σκίρω άρωσις), ιεροποιϊα τις, και ο μην ο Σκιροφοριών.
ΛΕΞΙΚΟ ΑΡΠΟΚΡΑΤΙΩΝ στο λήμμα
― πορεύονται ή τε της Αθηνάς ιέρεια και ο του Ποσειδώνος ιερεύς και ο του Ηλίου. . . σύμβολον δε τούτο γίνεται του δειν οικοδομείν και σκεπάς ποιείν, ως τούτου του χρόνου αρίστου όντος προς οικοδομίαν. Και Αθηνάν δε Σκιράδα τιμώσιν Αθηναίοι, ην Φιλόχορος μεν εν δευτέρω Ατθίδος από Σκίρου τινός Ελευσινίου μάντεως κεκλησθαι, Πραξίων δε εν δευτέρω Μεγαρικών από Σκίρωνος του συνοικίσαντος Σαλαμίνα.
 Ο Λυσιμαχίδης(-1ος αιων) αναφέρεται εδώ από τον λεξικογράφο Αρποκρατίων που έζησε τον + 2ο αιώνα, μεταγενέστερη περίοδο, ο  Ήλιος δεν λατρεύεται, ούτε στην αρχαϊκή ούτε στην κλασσική εποχή, αλλά στην Ελληνιστική περίοδο.
Η πομπή που περιγράφει θεωρείται μετακλασικής περιόδου.
Ο Θησέας εισήγαγε τη λατρεία της Σκιράδος προς τιμήν της Αθηνάς:
ΛΕΞΙΚΟ ΑΡΠΟΚΡΑΤΙΩΝ στο λήμμα, ΣΧΟΛΙΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΑΙ 18 ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ, ΛΕΞΙΚΟ ΣΟΥΪΔΑ στο λήμμα Σκίρον.
― Σκιράδα δε την Αθηναν Θησεύς εποίησεν, ότε επανήει αποκτείνας Μινώταυρον.
ΛΕΞΙΚΟ M.ΕΤΥΜΟΛΟΓΙΚΟ στο λήμμα Σκίρος, ΛΕΞΙΚΟ ΣΟΥΪΔΑ Σκίρον.
― Σκιρροφοριών όνομα μηνός παρά Αθηναίοις. λέγεται δε παρά το φέρειν σκίραν εν αυτώ τον Θησέα, ήγουν γύψον. ο γαρ Θησεύς απερχόμενος μετά Μινώταυρον την Αθηνάν ποιήσας από γύψου εβάσταζεν. επεί ουν τω μηνί τούτω εποίησε, λέγεται Σκιροφοριών.
ΛΕΞΙΚΟ ΣΟΥΪΔΑ Σκίρος.
― Εορτή τις αγομένη τη Αθηνά, ότε σκιαδείων εφρόντιζον εν ακμή του καύματος. σκίρα δε τα σκιάδεια. οι δε ου διά τουτό φασιν, αλλά διά την από Σκίρων Αθηνάν, ην Θησεύς εποίησεν ότε επανήει αποκτείνας τον Μινώταυρον.
Οι παραπάνω μαρτυρίες, και ειδικά αυτή του Αρποκρατίωνος, επιλύουν το όνομα του μηνός σε –σκίρα και –φέρειν ή φορείν, όπου ο καθένας μας θα πρέπει να παραδεχθεί ότι είναι προφανής η σημασία σε ετυμολογικές και γραμματικές αρχές.
Μας δίνουν, επίσης, να καταλάβουμε ότι –σκίρον, το βασικό στοιχείο στη σύνθεση του ονόματος, είναι συνώνυμο με το – σκιάδιον:
ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΣΧΟΛΙΑ ΙΛΙΑΣ Ψ 331
― Σκίρον δε την ρίζαν διά το εσκιάσθαι. όθεν το σκιάδιον Αττικοί καλούσι.
Γι αυτό το λόγο ο Αρίσταρχος λέγεται ότι είχε αναγνώσει τη φράση με τη λέξη –σκίρος, αντί για αυτήν που υπήρχε στην εποχή του:
―ήε σκίρος έην· νυν δ΄αύ θέτο τέρματ΄Αχιλλεύς.
Το ίδιο και ο Πολυδεύκης:
ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ 7.23.4.813.174 παρ. 28.1307, ΛΕΞΙΚΟ ΗΣΥΧΙΟΣ και ΦΩΤΙΟΣ Σκιάς και Σκιάδειον, ΛΕΞΙΚΟ ΣΟΥΪΔΑ Σκιάς
― Και το σκιάδιον δε εστιν εν χρήσει. . . και σκιάς, υφ’ η ο Διόνυσος κάθηται, και σκίρα εορτή.
Ο μήνας παρόλα αυτά, έχει έντονη την έννοια του μηνός του σκιροφόρου, και τα – σκίρα, τα φερόμενα αντικείμενα από τα οποία πήρε το όνομα του καταλαβαίνουμε ότι είναι είτε τα σκιάδια είτε ο άσπρος πηλός με το ομοίωμα της Αθηνάς  που έφερε ο Θησέας μαζί του όταν πήγε να σκοτώσει τον Μινώταυρο.
Ένα σχόλιο στον Παυσανία (1.1.4) πηγάζει το όνομα Σκιροφορια εως εξής «τα φερόμενα στην εορτή του Θησέως από γύψο».
 Τα σκιάδια χειρός  ηλίου, είναι πιθανών να ήταν φτιαγμένα από ένα λεπτό στρώμα άσπρου πηλού στην οροφή του  όπου η κάψα του ηλίου αντανακλάται και σε αυτό το μήνα, για το κλίμα της Αττικής, τα έκανε τόσο απαραίτητα και ίσως αυτό δημιούργησε  τη σύγχυση και μπέρδεψε τους ερευνητές .
Η πρώτη επινόηση αυτών των σκιαδίων αποδίδεται στην θεά Αθηνά:
ΛΕΞΙΚΟ ΦΩΤΙΟΣ Σκίρος παρ. Τροπηλίς
― Σκίρος· εορτή τις αγομένη τη Αθηνά, ότε σκιαδείων εφρόντιζον εν ακμή του καύματος. σκίρα δε τα σκιάδια.
ΑΝΕΚΔΟΤΑ 304.2
― Σκείρα (διορθ. Σκίρα) εορτή αγομένη Αθηνάς, όθεν (ότε) σκειραδίων (σκιραδίων ή σκιαδίων) εφρόντιζον, επεί αρχή ήν του καύματος
ΑΝΕΚΔΟΤΑ 304.8, ΛΕΞΙΚΟ ΗΣΥΧΙΟΣ Σκειράφιον, ΠΟΛΥΔΕΥΚΗΣ 9.7.1081/96, ΛΕΞΙΚΟ ΗΣΥΧΙΟΣ Σκιάδια
― Σκειράς (Σκιράς) Αθηνά. . . ή από του σκιαδίου· πρώτη γαρ Αθηνά σκιάδιον επενόησε προς αποστροφήν του ηλιακού καύματος.
Όταν η ζέστη βρίσκεται στο υψηλό σημείο, αυτή είναι η εποχή του θερινού ηλιοστασίου.
Ο μήνας τότε στο ιερό Αττικό Σεληνιακό ημερολόγιο, που παίρνει την ονομασία του από τη χρήση των Σκίρων, (Σκιρροφοριών) είναι ο μήνας του θερινού ηλιοστασίου, και αυτό εξηγείται μόλις έγινε κατανοητός,  στο ημερολογιο του Μέτωνος  από τα νωρίτερα όρια του που ήταν από την 24η Μαϊου εως την 23η Ιουνίου, τα αργότερα όρια του από την 19η Ιουνίου εως την 19η Ιουλίου, το κανονικό του την 15η Ιουνίου εως την 15η Ιουλίου, και η ημερομηνία του μέσου θερινού ηλιοστασίου στην εποχή του Σόλωνος ήταν η 28η Ιουνίου και η πραγματική την 29η Ιουνίου.
Υπήρχε μια εορτή αυτό το μήνα, που πήρε την ονομασία της από τα –Σκίρα, και ξεχώριζε επειδή τα όλοι τα έφεραν σε ολόκληρη την πολιτεία, την 12η του μηνός:
 ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΒΥΖ. Σκίρος
― Σκίρα, εορτή εστί της Σκιράδος Αθηνάς Σκιροφοριώνος ιβ΄. οι δε Δήμητρος και κόρης.
ΣΧΟΛΙΑ ΣΕ ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΑΙ 18, παρ. ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΑΙ 841ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΟΥΣ , ΑΘΗΝΑΙΟΣ 11.92
― εν η ο ιερεύς του Ερεχθέως φέρει σκιάδιον λευκόν, ο λέγεται σκίρον.
Δηλαδή η 12η του μηνός στο ημερολόγιο του Μέτωνος, στο πρώτο έτος του κύκλου, (στην 26η Ιουνίου),  απείχε μόνο τρεις ημέρες πριν από το ηλιοστάσιο.
Δεν πρέπει ωστόσο να υποτεθεί ότι η χρήση τέτοιων σκιαδίων, σε κλίμα όπως αυτό της Αττικής, διακρίνεται μόνο σε αυτό το μήνα του έτους επειδή ήταν ο μήνας  του ηλιοστασίου.
Οι παρθένες που έφεραν τα κανά από την πόλη της Ελευσίνος, για τις προετοιμασίες των μυστηρίων, σε μεταγενέστερη περίοδο του έτους, έκαναν χρήση από ένα πανομοιότυπο είδος σκεπάσματος για να τις προστατέψει από την κάψα του ηλίου:
ΣΧΟΛΙΑ ΣΕ ΙΚΕΤΙΔΕΣ 1345, ΛΕΞΙΚΟ ΣΟΥΪΔΑ Σκιάδειον
― Σκιάδιον· σκέπασμα τι όπερ αι γυναίκες (αι κανηφόροι) παρά τις Αθηναίοις έχουσι, θεωρούσαι (εις τα Ελευσίνια), υπέρ του μη καίεσθαι τας όψεις υπό ττου ηλίου. εκτείνεται δε και συστέλλεται προς τον κατεπείγοντα καιρόν.
ΣΧΟΛΙΑ ΣΕ ΣΦΗΚΕΣ 1508 και 1550
― Τουτί  . . . το σκιάδιον. . . όπερ έχουσιν αι κανηφόροι απιούσαι εις τα Ελευσίνια, υπέρ του μη καίεσθαι υπό του ηλίου.
Ο Παυσανίας περιγράφει έναν πίνακα του Νικία στην Τριταία της Αχαΐας, το θέμα στο οποίο  μια πανέμορφη νεαρή γυναίκα προπορεύεται είναι ακολουθουμένη απο την υπηρέτρια της και έφερε ένα από αυτά τα σκιάδια πάνω από το κεφάλι της κυρίας της [7.22.4].
Αυτό ήταν ένα από τα καθήκοντα, νομοθετημένο από τους νόμους των Αθηναίων  για τις κόρες των Μέτοικων, ότι δηλαδή θα φέρουν τα υδρεία και τα σκιάδεια για τις ελεύθερες γυναίκες [ΛΕΞΙΚΟ ΦΩΤΙΟΣ Σκαφηφόροι].
Ο Μάρκος Βαλέριος Μαρτιάλης ο Λατίνος ποιητής στα Επιγράμματα του 14.28 κάνει λόγο για τα σκιάδια :
― Δέξου ἕνα σκιάδιο γιὰ νὰ δαμάσσεις τὴ μεγάλη ζέστη, παρόλο ποὺ θὰ φυσᾶ τὸ σκιάδιο σου θὰ σὲ προστατέψει
ΜΑΡΤΙΑΛΗΣ ΕΠΙΓΡΑΜΜΑΤΑ 14.28 Σκιάδιο.
Θα πρέπει να παρατηρήσουμε επίσης, σύμφωνα με το πρώτο από τα αποσπάσματα που αναφέρθηκαν παραπάνω,  την τελική κατάληξη αυτών των εορτών που έδωσαν το όνομα στον Σκιρροφοριών, που ήταν να υπενθυμίσει στους ανθρώπους την καταλληλότερη εποχή του χρόνου για την θεμελίωση των οικείων. Ο Ησίοδος προτείνει το μεσοκαλόκαιρο για τον ίδιο λόγο:
ΗΣΙΟΔΟΣ ΕΡΓΑ ΚΑΙ ΗΜΕΡΑΙ 500
― Δείκνυε δε δμώεσοι θέρευς έτι μέσσου εόντος,
ουκ αιεί θέρος εσσείται, ποιείσθε καλιάς.
Στο Ρωμαϊκό ημερολόγιο, σύμφωνα με τον Φροντίνο, η συνηθέστερη εποχή για τον ίδιο λόγο ήταν περί τις Καλένδες του Ιουλίου, την 27η Ιουνίου, μεσοκαλόκαιρινή ημέρα στην Αττική διόρθωση του Μέτωνος. Η συνηθέστερη εποχή στη Ρώμη για την οικειοποίηση ήταν τουλάχιστον στις Καλένδες του Ιουλίου.
ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΟΡΘΟΓΡΑΦΙΑΣ ΤΟΥ ΜΗΝΟΣ
Πριν ολοκληρώσουμε την παρουσίαση του μηνός, θα πρέπει να ειπωθεί κάτι και για την κανονική ορθογραφία του.
Ο κανόνας στην αρχαιότητα δεν είναι ομοιογενής σχετικά με αυτή, μερικές φορές γράφεται ως Σκιροφοριών και μερικές φορές ως Σκιρροφοριών.
Κατά τη γνώμη μας, και σε ότι αφορά το έτυμον, είναι πιο σωστό ορθογραφικώς να γράφεται ως Σκιρροφοριών, και αυτή είναι η σωστή ορθογραφία που θα πρέπει να υιοθετήσουμε.
Στο απόσπασμα του Αριστάρχου, που αναφέρθηκε παραπάνω,  η πρώτη συλλαβή στο –σκίρος είναι μακρά, αλλά στην εποχή του Αριστοφάνους η κοινή χρήση στην Αθήνα, πρέπει να υποθέσουμε ότι την έκανε βραχεία:
ΕΚΚΛΗΣΙΑΖΟΥΣΑΙ 18, 59
― Οσα Σκίροις έδοξε τοις εμοίς φίλοις
ΘΕΣΜΟΦΟΡΙΑΖΟΥΣΑΙ 840
― Προεδρίαν δ΄αυτή δίδοσθαι Στηνίοισι και Σκίροις
Όταν το γιώτα –ι στην πρώτη συλλαβή είναι βραχύ τότε ακολουθούμενο από το  ρο –ρ θα μετατραπεί ως είναι φυσικό σε διπλό ρο –ρρ αμέσως μετά.
Και όταν η πρώτη συλλαβή του ονόματος του μηνός αρχικώς είναι σκίρος και βραχεία,  τότε αυτό είναι ανυπέρβλητη  ένσταση στον ετυμολογικό ορισμό η οποία προέρχεται  από το όνομα ενός συγκεκριμένου ανέμου, ιδιαίτερος στην Αττική, όπου εμφανίζεται να φυσά αυτόν τον μήνα.
Γράφει ο Πλίνιος ΦΥΣΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ 2. 46
― Υπάρχουν συγκεκριμένοι άνεμοι ξεχωριστοί για κάποιες περιοχές οι οποίοι δεν φυσούν εξω απὸ αυτές τις περιοχές, παράδειγμα οι Αθηναίοι οι οποίοι έχουν τον (Skiron, στα Λατινικά το κείμενο) που προέρχεται από τον Αργέστη (Β.Δ) γνωστός με αυτό το όνομα στην υπόλοιπη Ελλάδα.
παρατηρεί ο Σενεκας στις ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ 5.17.4
― Σιρόκος που φυσά στην Απουλία ...για τους Αθηναίους ο (Skiron, στα Λατινικά το κείμενο) .
Είναι ένα είδος δυτικού ανέμου-ΒορειοΔυτικού- που φυσά το καλοκαίρι, (σε αυτό τον μήνα του καλοκαιριού) όπως μπορούμε να συλλέξουμε από την καταγραφή του Αισχίνη, κατά το ταξείδι του από την Αθήνα στην Ιερή  Δήλο, καθώς και στη Ρόδο το -330, μετά την ετυμηγορία στην περίφημη Περί Στεφάνου [Επ. 1].
Ο Αισχίνης εκεί ονομάζει τον άνεμο Σκίρων, βρίσκουμε επίσης το όνομα να είναι γραμμένο Σκίρων στον Θεόφραστο [ΠΕΡΙ ΑΝΕΜΩΝ 4. 14.168,11]  και Σκίρρων στον Αριστοτέλη [ ΜΕΤΕΟΡΟΛΟΓΙΚΑ 2.6 παρ. 56,28], η σωστή του ορθογραφία όμως ήταν Σκείρων, και αποδίδεται ασυζητητί από το γεγονός ότι προέρχεται από τις Σκειρωνίδες πέτραι, στον δρόμο για τον Ισθμό από την Αθήνα μέσω των Μεγάρων, αυτή ήταν και η σχετική με την Αττική διεύθυνση του ανέμου όπως φυσά:
ΛΕΞΙΚΟ ΗΣΥΧΙΟΣ στο λήμμα.
― Σκείρων· Αργέστης λέγεται· δοκεί δε από των Σκειρωνίδων πετρών καταπνείν.
ΣΤΡΑΒΩΝ 1. 2 44Α
― Καθάπερ και τη Αττική από των Σκειρονίδων πετρών, αφ΄ων και Σκείρωνες καλούνται οι Ζέφυροι, και μάλιστα οι Αργεσταί.
ΣΤΡΑΒΩΝ 9. 1 232 ,233, ΕΥΣΤΑΘΙΟΣ ΙΛΙΑΣ Φ 334.1239.3
― Από δε των άκρων τούτων καταίγίζοντα σκαιόν τον Αργέστην Σκείρωνα προσαγορεύουσιν Αθηναίοι.
Αυτοί οι βράχοι παρέλαβαν την ονομασία τους από τον Σκείρωνα, έναν ντόπιο στην εποχή του Θησέως, τον οποίον ο Θησεύς θανάτωσε σε εκείνη την περιοχή [Διόδ. Σικ. 4.59, Πλουτ. Θησεύς 20].
Για αυτό το λόγο ο Σωσικράτης, ένας κωμικός ποιητής που αναφέρεται από τον Αθηναίο [11.48], καλεί αυτόν τον άνεμο, που φυσούσε από εκείνη την περιοχή μέσα στο καλοκαίρι,  κόρη του Σκείρωνος:
― Λεπτή δε κυρτοίς εγγελώσα κύμασιν
αύρα κόρη Σκείρωνος ησύχω ποδί
προσήγε πράως και καλώς τον κάνθαρον.
ΟΡΕΣΤΗΣ ΠΥΛΑΡΙΝΟΣ
ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ ΣΕ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΗΘΟΣ.

ΣΤΟ ΠΑΡΑΠΗΓΜΑ (ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ) ΤΟΥ ΑΣΤΡΟΝΟΜΟΥ ΕΥΚΤΗΜΩΝΟΣ (ΑΣΤΡΟΝΟΜΑΣ ΜΕΤΕΩΡΟΛΟΓΟΣ ΓΕΩΓΡΑΦΟΣ), ΔΙΑΒΑΖΟΥΜΕ ΤΙΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΑΣΤΕΡΙΣΜΩΝ ΚΑΙ ΣΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΚΑΙΡΩΝ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΗΝΑ ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΑ:
2η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ― Ο ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ ΟΡΘΡΟΥ ΔΥΕΤΑΙ ΚΑΙ ΖΕΦΥΡΟΣ ΠΝΕΙ                   
3η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― Ο ΔΕΛΦΙΝ ΑΡΧΕΤΑΙ ΑΝΙΣΧΕΙΝ Ο ΔΕ ΑΡΚΤΟΥΡΟΣ ΔΥΕΤΑΙ         
4η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― ΩΣΑΥΤΩΣ. ΒΟΡΡΑΣ ΔΕ ΠΝΕΙ ΚΑΙ ΗΡΕΜΑ ΥΕΙ                                 
5η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
7η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― ΖΕΦΥΡΟΣ ή ΑΡΓΕΣΤΗΣ ΠΝΕΥΣΕΙ· ΕΙΚΟΣ ΔΕ ΚΑΙ ΒΡΟΝΤΗΣΕΙ   
8η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
9η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― ΟΙ ΩΜΟΙ ΤΟΥ ΩΡΙΩΝΟΣ ΑΝΙΣΧΟΥΣΙΝ, ΚΑΙ ΠΡΟΟΙΜΙΑ ΚΑΥΜΑΤΩΝ ―15η ΙΟΥΝΙΟΥ
10η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
11η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
12η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
13η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ .― Ο ΗΛΙΟΣ ΚΑΡΚΙΝΩ, ΚΑΙ Ο ΩΡΙΩΝ ΑΝΙΣΧΕΙ ΕΩΘΕΝ                   
14η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
15η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― Ο ΟΦΙΟΥΧΟΣ ΟΡΘΡΟΥ ΔΥΕΤΑΙ                                                         
16η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
17η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
18η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― ΕΠΙΤΑΣΙΣ ΚΑΥΜΑΤΩΝ                                                                       
19η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― Η ΘΕΡΙΝΗ ΤΡΟΠΗ, ΑΙΦΝΙΔΙΟΣ ΤΕ ΤΑΡΑΧΗ ΤΟΥ ΑΕΡΟΣ             
20η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― ΛΙΨ ΑΜΑ ΚΑΙ ΖΕΦΥΡΟΣ                                                                     
21η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
22η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
23η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― ΑΝΕΜΟΜΑΧΙΑ                                                                                     
24η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
25η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― ΖΕΦΥΡΟΣ ή ΝΟΤΟΣ                                                                             
27η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
28η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― Ο ΩΡΙΩΝ ΑΝΙΣΧΕΙ, ΚΑΙ Ο ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΔΥΕΤΑΙ, ΚΑΙ ΖΕΦΥΡΟΣ ΠΝΕΙ   
30η ΣΚΙΡΡΟΦΟΡΙΩΝΟΣ ― ΤΟ ΜΕΣΟΝ ΤΟΥ ΚΑΡΚΙΝΟΥ ΑΝΙΣΧΕΙ    

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις